Click
Chat
 
Du kan vedhæfte PDF, JPG, PNG, DOC(X), XLS(X) og TXT-filer. Klik på ikonet, vælg fil og vent til upload er færdig før du indsender eller uploader endnu en fil.
60
Vedhæft Send
DANMARKS STØRSTE INVESTORSITE MED DEBAT, CHAT OG NYHEDER

SDRL seadrill nedskriver deres orderbeholdning


71501 Clydesdale 13/2 2015 10:44
Oversigt

Den har været nede med 12-13% i Oslo.

Det er egentlig ventet. Ser det som en overreaktion og et godt tilbud.



13/2 2015 10:56 Helge Larsen/PI-redaktør 071502



Hvis du ser i Aktisnakken (chatten), så vil du se at både Hya og jeg er enige med dig. :−)



13/2 2015 11:04 Clydesdale 071503



Ok. Jeg tror jeg er ved at blive gammel. Aktisnakken snapchats og ...

Kan ikke kommer rundt om alle de tekniske dimser mere. Skærer fra hvor jeg før i tiden søgte ekstra info.

Jeg havde en order inde på 90,5 men nåede det ikke. Den løb fra mig.



13/2 2015 14:13 BiopOrBust 371504



Lad mig starte med at slå fast at mit kendskab til Seadrill er stort set ikke eksisterende.

Når det så er sagt forstår jeg ikke hvorfor man blandt de mange olie relaterede selskaber vælger at gå ind i et firma der lever af at bore for andre - hvis der er noget der er bred enighed om så er det at exploration bliver skåret kraftigt, hvilket annulleringen af den 1,1 milliard dollar store ordre er en konsekvens af.

Jeg ved lige så lidt som andre om olien skal op eller ned, men jeg vil mene at man kan være ret sikker på at de sidste til at nyde gavn af en evt. optur vil være selskaber som Seadrill.

Der er rigeligt af olieaktier derude der har fået lige så store eller større tæsk end Seadrill, så hvorfor ikke kigge på dem først? Får vi så en tilbagevenden til "normalen", ja så kunne Seadrill da sagtens blive interessant.

Risikoen for at der kommer flere annullerede kontrakter før der kommer nye ordrer er som jeg ser det mere end sandsynlig.



13/2 2015 16:04 Clydesdale 071505



Ja det kan jeg godt se. Det er fordi almindelig logik ikke er det samme som god investeringslogik og erfaring.

Der er ikke ret mange der har fået flere tæsk og dem der har er i ekstremt store vanskeligheder rent økonomisk.

Hvorfor skulle andre være bedre? Deapsea deilling boringerne holder i mange år, længe efter det nuværende boom i shaleoil og skifferolie er slut - bare en boring......og derfor så forpligtiger selskaberne sig i langt højrer grad når de får selvskaber som sdrl ind, og de sløjfer ikke lige boringerne, når de skal bruge dem de næste 20 år.

Verdens efterspørgsel efter olie er ikke faldende og det bliver stadigt sværere at finde.

SDRL er ikke et af de sidste firmaer, der får glæde af en fornyet opgang. Spekulanterne overreagerer helt vanvittigt.

Jeg har ca 15 andre. Min favorit er sdrl.

Roder også i f.eks basic energy og det er us landdrillers. Den er dejlig vild. BAS. Kig selv. Det fedeste chart man stort set kan tænke sig. 5-30-5-30-? hvad kommer nu? er det er dumt tidspunkt? Det er svært.

Skal jeg købe når olien er over 100 dollars og folk siger olien skal i 150 dollars?.. Det samme kan man sige om sdrl.



13/2 2015 16:07 Clydesdale 071506



Prøv at lave et sammenligneligt chart med sdrl og bas. SDRL har en langt bedre udvikling med større mere forudsigelige sving. BAS er bare vild.



13/2 2015 16:14 BiopOrBust 071507



Det korte svar er nok at jeg ikke ville røre drillers med en ildtang de næste par måneder - måske mere, rent faktisk vil jeg mene at forudsætningen for at et selskab som Seadrill kan komme ovenpå igen er at olieprisen kommer over $80 (brent).

Har man lyst til at tage det væddemål, hvorfor så ikke købe noget bull olie? De vil i det scenarie give en langt bedre gevinst - den gevinst kan man jo så smide efter Seadrill, også inden de evt. annoncerer at de udbetaler udbytte igen.



13/2 2015 16:26 Occam 171508



Seadrill er et selskab af en type, hvor det første regnestykke, jeg gerne vil se, IKKE er nutidsværdien af fremtidig indtjening. Men derimod risikoen for konkurs. Hvor lang tids ordretørke kan selskabet tåle?



13/2 2015 16:56 Helge Larsen/PI-redaktør 071510



Enig Occam, Det regnskab er meget vigtigt at få på bordet.

Det kræver en høj grad af udlejning af riggene til gode dagsrater for at betale af på den store gæld i Seadrill.

At opnå dette kræver så en oliepris på væsentligt højere niveau end det nuværende.

Foreløbig har selskabet stadig lange kontrakter til højere rater, end det man kan opnå i dagens marked, men det varer jo ikke ved.






13/2 2015 17:04 Clydesdale 271511



Det kan du finde i deres regnskab. De tjener penge. Der er ingen ordertørke. deres flå er ca 80% belagt for 2015, vel omkring 40% for 2016, 20% for 2017.

En orderbeholdning på 24 milliarder dollars. I dag så kun 23 milliarder og man kan på kursudviklingen i dag virkelig også se at det er kritisk.(Bøh?)



13/2 2015 17:56 Occam 171517



Her er et udbud for 2016. Der er 14 rigge ledige:

http://www.offshore.no/sak/63169_riggene_i_koe_for_johan_sverdrup-kontrakt

Mon Statoil vil udnytte markedssituationen til at presse prisen i bund?

http://www.offshore.no/sak/63255_hvem_er_mest_desperat

Eller hvad med dette citat: "Fullstendig stopp i tildeling av leiekontrakter på rigger i Norge spiser opp hele boomen i riggmarkedet de siste årene. Så langt i 2014 er det kun tildelt en kontrakt på norsk sokkel." = Ordretørke !

http://www.offshore.no/sak/62770_riggmarkedet_satt_ti_aar_tilbake_



13/2 2015 16:36 Clydesdale 071509



FES stiger 11%. Der er mange. Den her er nu ren spekulation.



13/2 2015 17:10 Helge Larsen/PI-redaktør 071512



De tal kender jeg Clydesdale. Det var på den baggrund, at Seadrill i foråret meldte ud, at udbytteudbetalingen ville forsætte i 2015 og 2016.

Det gjorde den så ikke. Hvilket så resulterede i et acceleret kursfald i efteråret 2014.

Der man kan være nervøs for, er hvorvidt og til hvilken pris de ledige rigge kommer i arbejde, når de lange kontrakter udløber.




13/2 2015 17:26 Clydesdale 071513



Jeg er nevøs for om der er sukker på min ostemad.

Det er deres præsentation fra November jeg kigger i. Jeg tilhører ikke dem der mener det er negativt de sløjfede dividenden. Jeg hører til dem der ikke forstod hvorfor de ikke sagde det noget før.

Bekymringerne om den daglige drift overlader jeg til direktøren og bestyrelsen.



13/2 2015 17:32 Helge Larsen/PI-redaktør 071514



Det er præcist det samme synspunkt, jeg har Clydesdale. Jeg syntes. at det var vigtigt at reducere eller helt sløjfe dividenden og nedbringe gæld i stedet for. Det var bare dumt at udmelde tidligere i 2014, at det ikke kom på tale i 2015 og 2016.

Tallene for november er tæt på de samme som de udmeldte tidligere i 2014.




13/2 2015 17:35 Clydesdale 171515



Hvad skal de gøre. De kan ikke stå og sige jaaa jooo måske...

Markedet tog beslutningen for dem. Det skælder jeg dem ikke ud for. Kan se at mange andre aktionærer er sure af den grund men det gav mig jo også muligheden.

Jeg går hjem nu. Hygge. Det skal nok rette sig. De andre rykker flot.



13/2 2015 17:43 Helge Larsen/PI-redaktør 071516



God weekend. Vi snakkes.:−)



TRÅDOVERSIGT