Click
Chat
 
Du kan vedhæfte PDF, JPG, PNG, DOC(X), XLS(X) og TXT-filer. Klik på ikonet, vælg fil og vent til upload er færdig før du indsender eller uploader endnu en fil.
60
Vedhæft Send
DANMARKS STØRSTE INVESTORSITE MED DEBAT, CHAT OG NYHEDER

Grøn handler - hvordan får jeg foden indenfor?


76105 rayman61 19/6 2018 20:52
Oversigt

Hej Alle.

Jeg har et stykke tid luret på dette forum og har fundet det ganske informerende. Jeg starter en ny tråd da jeg ikke vil hijacke http://www.proinvestor.com/?p=debat_1&postid=76102&thread=50&start=, så tilgiv mig hvis denne er lidt lignende. Admin, hvis den er for lignende må du gerne slette denne tråd.

Jeg har on-off prøvet at sætte mig lidt ind i aktier / værdipapirer og er nu ved at være der økonomisk hvor jeg ikke er studerende længere, men har råd til at investere i noget. Min økonomi er stabil og jeg er villig til at prøve mig med 50.000 i første omgang, jeg har altså pengene og de er ikke lånte. Mit mål er at se en form for afkast over de næste måske tre-fem år, og om muligt geninvestere et eventuelt overskud så mine penge investeret i aktier/værdipapirer løbende vokser. Jeg vil med andre ord ikke være en "day trader", men forsøger at være tålmodig og høj-risiko er noget jeg helst undgå, men jeg forstår selvfølgelig at al handel er med en risiko for at tabe sine penge. Jeg interesserer mig desuden for tekniske analyser og synes det er en spændende del af aktier, så jeg håber måske også at kunne få et par tips til det.


I stedet for at forlænge den beskrivende væg af tekst tænker jeg at jeg vil liste mine spørgsmål i stedet:

1: Er aktier overhovedet det rigtige for mig? Hvad med obligationer eller råstoffer?
2: Jeg har hørt at f.eks. firmaerne på den tyske DAX-liste er et godt sted at starte eller spredte aktier på OMX20. Er det "rigtigt"?
3: Er det dumt at handle igennem min bank? Jeg kunne læse mig til (jeg tror det var et sted på dette forum) at f.eks. Nordnet bedst kan betale sig hvis man handler ikke-europæiske aktier
4: Hvilken slags afkast kan man se med de 50.000 investeret? Jeg ved det afhænger af aktierne, men snakker vi håndører eller er der en reel chance for at der f.eks. over en 5-års periode kommer noget mere som jeg kan geninvestere?
5: Har i nogen tips til tekniske analyser?
6: Hvordan handler i? Nordnets platform, banken, etc?



På forhånd mange tak for jeres ekspertise og et godt forum.

Mvh,

rayman61



21/6 2018 08:10 TeamGarlic 276107



Hej Rayman61
Vi er i 10. år af ét af de længste bull-markeder nogensinde. Rent statistisk set, så er forventningerne til afkast i de næste 5-10 år ganske beherskede (1-cifrede) (læs: Jesper Rangvid og Mebane Faber).
Så spørgsmålet er snarere: er det nu, at man skal træde ind i markedet ?
For mig er der ingen tvivl om, at risikoen er forøget mærkbart. Vi har set de første rentestigninger og der snakkes om stop af opkøb af obligationer.
Hvad skulle så få aktierne yderligere op, når de er på meget høje niveauer i forvejen ?
Nu skal økonomien kunne klare sig selv uden støtte fra centralbankerne.
Jeg ville kigge konjunkturcykler og kigge efter, hvilke sektorer, der på dette stade i økonomien plejer at klare sig godt og se efter tegn på, at det stadig holder.
Derefter ville jeg kigge indeks igennem. Hvordan ligger de trendmæssigt.
Jeg kigger løbende efter noget godt at investere i, men har pt. svært ved at finde noget.
Held og lykke.



21/6 2018 08:39 rayman61 076108



Hej TeamGarlic. Tak for svaret og rådene. De giver mening.

Nu nævner du at vi er i et af de længste bull-markeder nogensinde - hvad så med sådan noget som shorting?



21/6 2018 09:25 TeamGarlic 076109



Jeg har dårlig erfaring med shorting. Men.... i så fald så skal du kigge efter, hvilke indikatorer du kan bruge til at afgøre, at nu skal du shorte. Igen: konjunkturcykel (jeg nævner lige Theis Knuthsens blog og dokument for Nykredit Asset Management) - Mebane Faber glidende gennemsnit - Tom Hougaard 50 ugers glidende gennemsnit.

Månedens CLI-tal fra OECD har medført, at IBRA - Investin Balaned Risk Allocation har ændret sammensætningen til
100% obligationer. (Nedtursfasen) Historisk set giver obligationer 4 ud af 5 gange et bedre afkast end aktier i nedtursfasen.

Der er egentlig nok at sætte sig ind i.

God fornøjelse og del endelig ud af dine tanker og erfaringer, når du analyserer. Der behøves mere debat :−)



21/6 2018 10:04 rayman61 076110



Tak igen for det gode svar :)

Må jeg spørge hvad dine dårlige erfaringer med shorting er? Jeg kan forstå at en risiko ved shorting er at ens tab potentielt er ubegrænset.



22/6 2018 08:03 TeamGarlic 076112



Det er aldrig lykkedes mig at ramme det rigtige scenarie, så jeg tjente penge på det. Det skal nok virke - jeg har bare ikke fundet opskriften.
Jeg er langt bedre til at være lang i aktier og har tjent rigtig gode penge på bull-certifikater.



21/6 2018 11:34 TeamGarlic 076111



Lytter til mio-klubben fra radio247.dk. I udsendelsen den 14. juni snakker Lars Tvede, Lau Svenssen m.v. om den næste recession. Værd at lytte til.



TRÅDOVERSIGT