Click
Chat
 
Du kan vedhæfte PDF, JPG, PNG, DOC(X), XLS(X) og TXT-filer. Klik på ikonet, vælg fil og vent til upload er færdig før du indsender eller uploader endnu en fil.
60
Vedhæft Send
DANMARKS STØRSTE INVESTORSITE MED DEBAT, CHAT OG NYHEDER

Aktier med det højeste udbytte


76550 Helge Larsen/PI-redaktør 11/12 2018 19:40
0
Oversigt

"Interessert i gode utbytteaksjer? Her er en oversikt over aksjer med høyest direkteavkastning blant de Paretos analytikere dekker".


http://www.paretosec.no/aktuelt?itemId=Aktuelt%3A784&fbclid=IwAR13ADxQNz5-I6TJLjJ3jeFiYCBcMGtrgoAYCves1eGThE61CZPLEQ7CyqM



11/12 2018 20:10 Helge Larsen/PI-redaktør 276551



Flere af selskaberne - især dem med John Frederiksen som storaktionær har været - og er et tydeligt eksempel på den aggressive kapitalstruktur, der præger mange selskaber på den norske børs. Der arbejdes med stor gældsoptagning og et stort fokus på at udbetale høje udbytter frem for polstring og tilbagebetaling af gæld. Det har medført store opture, som sidenhen er afløst af mindst lige så store nedture i de enkelte aktier. Den risiko tager jeg med i f.eks. Marine Harvest og Golden Ocean.



11/12 2018 22:34 nohope 276552



Og så skal de af os, der ikke aflønner en revisor lige være obs på, at Norge fra nytår indfører 25 % kuponskat - hvilket betyder at du som dansk aktionær skal hjemsøge de 10 % eller give afkald på beløbet, som ikke bliver godskrevet i den danske skattebetaling, der bliver kun godskrevet de 15 % som den nordiske aktiebeskatningsaftale foreskriver. For mit vedkommende er norske udbytteaktier rykket laaaangt ned på interesselisten nu. Mrs. nohope har nogen Equinor, og der kikker jeg efter en gunstig lejlighed til at dumpe dem inden næste ex-dividend 19-02-2019



11/12 2018 22:46 nohope 176553



Noget tilsvarende gør sig gældende med tyske aktier, der erindrer jeg dog ikke satserne i hovedet.



11/12 2018 23:18 rex pacis 076554



Jeg har ingen tyske aktier af samme årsag. Får hovedpine nok af min færøske og irske....

Ikke bare skal man tilbagesøge den for høje kuponskat, der gælder også:
1) Man skal få dokumentation på sin danske skattepligt ved at sende til SKAT med fysisk post. De modtager ikke i e-boks, kun lovpligtigt for private og private virksomheder, ikke offentlige..
2) Der skal skrives til udlandets skattemyndighed med almindelig post.
3) Kommer tilbagebetalingen til ens danske konto (jeg har ikke andre), så bliver det til bankens dårlige kurs.
4) Min bank tager 30 kroner i gebyr hver gang der indsættes penge fra udlandet.

Så udover besværet med at tilbagesøge vil det koste mig ca. 60 kr. pr. gang. Og så skal det lige pludseligt være en meget stor position, for at 60 kr. ikke er en meget stor del af 10% af udbyttet. Hvis man fx får 3% i udbytte, så vil en position på 40.000 DKK betyde at halvdelen af tilbagebetalingen vil gå til porto og gebyrer....... :-(

Jeg sidder også og overvejer at skippe de norske aktier...



11/12 2018 23:21 rex pacis 176555



Desværre bruger de ikke tilbagekøb. Udbytte er jo som bekendt dårligt skattemæssigt, hvor man tvinges til at betale skat af aktier, som har givet et negativt afkast. Og nu tilmed højere skat end aftalt.

Jeg opfordrer til at vi alle skriver til vore norske selskaber og beder dem om at iværksætte tilbagekøb. Hvis alle private gjorde det, ville det nok rykke lidt.



TRÅDOVERSIGT