Click
Chat
 
Du kan vedhæfte PDF, JPG, PNG, DOC(X), XLS(X) og TXT-filer. Klik på ikonet, vælg fil og vent til upload er færdig før du indsender eller uploader endnu en fil.
60
Vedhæft Send
DANMARKS STØRSTE INVESTORSITE MED DEBAT, CHAT OG NYHEDER

Starbreeze pennyaktien over alle !!


45620 MaxProfit 26/8 2011 06:40
Oversigt


Härligt att rapporten andades stor positivitet och citatet, "Jag är mycket stolt när jag ser de resultat vi uppnår och spelet ser väldigt lovande ut" får tala för sig själv.

Kvartalets arbete med utökningen gick som planerat:
"Beslutet att utöka omfattningen av projektet togs i första hand för att kunna genomföra ett antal kreativa förbättringar. Produktionen av spelet fortlöpte enligt plan under kvartalet och de mål som satts upp tillsammans med Electronic Arts uppnåddes."

Angående de inbetalda kundfordringarna så går det att läsa:
"Vid räkenskapsårets utgång uppgick kundfordringar och övriga fordringar till 19,6 MSEK (2,9 MSEK). 18 MSEK av dessa fordringar har betalats in i juli 2011."
Om vi då tittar i förra rapportern ser vi att kundfordringar och övriga fordringar uppgick till 1,6 MSEK.
Alltså har det under perioden kommit in kundfordringar på 18 MSEK som inte hann betalas förrän efter periodens slut. På ett annat ställe i rapporten står det att:
"Under kvartalet har inga milstonebetalningar för projektet Red Lime erhållits, vilket överensstämmer med gällande betalningsplan." Jag förmodar att de bokfört kommande milstolpsbetalningar som kundfordringar vilket betyder att milstolparna alltså kom precis efter kvartalets slut och det gör ju att kvartalets arbete generat ca 9 miljoner i vinst då kassaflödet för perioden var -9,5 miljoner.

Beroende på vad det är de jobbat med detta kvartal, normal utveckling eller utökningen blir detta dessutom väldigt intressant. Citatet två stycken upp tyder på att utökningen redan påbörjades under dagens rapporterade kvartal, utökningen skulle bara få 6,3 miljoner i milstolpsbetalning vilket gör att det finns 12 miljoner mer milstolpar som kanske skulle kunna bestå i slutbetalningar


Jag ger er en ekvation och därefter ett par räkneexempel:
Ekvation: f(x) försäljning i miljoner kr där x är antalet sålda exemplar i miljoner.
f(x) = x - 1,7 * 60 * 0,7
2 miljoner sålda spel ger 12,6 miljoner kr i royalty
3 miljoner sålda spel ger 54,6 miljoner kr i royalty
4 miljoner sålda spel ger 96,6 miljoner kr i royalty
5 miljoner sålda spel ger 138,6 miljoner kr i royalty
6 miljoner sålda spel ger 180,6 miljoner kr i royalty

Häri ligger förstås de största kursdrivande spekulationerna och beroende på hur bra spelet ser ut kommer vi nog hamna runt spekulationer kring EAs mål på mer än 4 miljoner sålda ex.

... i och med mediabruset blir det dessutom betydligt lättare att förhandla om fördelaktiga avtal för de egna IP:na.

... p/e talet kommer höjas kraftigt.

The great EA classics are back!

We're proud to present you the next batch of classics straight from Electronic Arts' deep back catalogue of acclaimed franchises. With today's announcement we're releasing more from the two series that launched EA catalogue on GOG.com - Dungeon Keeper 2 and Wing Commander 1+2. But that's not all! 6 more great games are coming soon to GOG.com's ever growing catalogue of awesome games from the yesteryear, in the coming weeks. As announced back in July we have plenty of classics from Electronic Arts on its way, so stay tuned to GOG.com and give yourself a trip down memory lane!

http://www.gog.com/en/news/the_great_ea_classics_are_..

Sendt fra ProInvestor gruppen



26/8 2011 08:45 AnalyseThat 045623



Hvis de laver et spil som er som Mass Effect 2, så kan det sælge ca. 500.000 ugentligt som de gjorde en overgang. Men den slags blød franchise som de laver med Syndicate har nok ikke lige en perfekt score og lander som et topspil, så vi taler i bedste fald om 1-2 mio, og udlukkende fordi der er tale om franchise.

For mig at se er det kun salgstallene for første måned som kan få aktien op igen, resten er gambling.

Deres spil blev jo udskudt af EA da det skulle forbedres, deres marked er overbooket med endnu mere fremtrædende spil, deres spil er baseret på en standard ut3-engine, de er i et faldende marked og frankly my dear - show me the money... Alle kan lave et budget med multipler men virkeligheden er at spillemarkedet har højere turnaround og at det er så få spil, som fx. counterstrike og WOW som er sikre bets, at det overbookede marked mere ligner et casino som filmmarkedet hvor indtjeningen er nedafgående, og det er de store som tjener pengene. BioWare som også er svensk har dog vist vejen, men det ligner en 20 procent chance for at Starbreeze overhovedet får solgt 3 mio, og dermed dækket omkostningerne hjem



26/8 2011 08:54 MaxProfit 045624




Dette taget fra rapporten.

I´ve already got the money dear :−)

VD Mikael Nermark kommenterar
Att nettoomsättningen är lägre jämfört med motsvarande period förra året beror framförallt på att vårt stora projekt Red Lime har utökats. Utökningen var ett gemensamt beslut av oss och förläggaren Electronic Arts och det är ett bra beslut som gör att vi kan göra ett ännu bättre spel. Att Red Lime håller hög kvalitet har stor betydelse för Starbreeze då företag i vår bransch ofta bedöms efter sitt senast släppta verk.

På kort sikt gör dock utökningen att alternativintäkter uteblir och att utökningen delvis finansieras med egna medel. Periodens resultat har också belastats med kostnader för utveckling av ett nedladdningsbart spel som vi tillsvidare finansierar med egna medel.

"Jag är mycket stolt när jag ser de resultat vi uppnår och spelet ser väldigt lovande ut. "

Arbetet med produktionen av Red Lime löper enligt den plan som vi satte upp i början av året. Jag är mycket stolt när jag ser de resultat vi uppnår och spelet ser väldigt lovande ut. Vad gäller vårt egenfinansierade spel så går utvecklingen väldigt bra och produktionen har kommit längre än planerat.
Jag önskar att jag kunde gå in på mer detaljer kring spelen, men som ni vet är det stor sekretess kring spelutveckling och vi är bundna av våra avtal med förläggaren. Detta kan ibland vara frustrerande när man som vd för ett bolag listat på Aktietorget vill informera sina aktieägare om utvecklingen i bolaget. Det är framförallt konkurrensskäl som gör att spelutveckling är så "hemlig". Vid stora projekt som tar lång tid att utveckla är det särskilt viktigt att konkurrenter inte stjäl idéer och hinner före. Personligen tycker jag dock att denna rädsla i branschen är något överdriven.



26/8 2011 08:57 MaxProfit 045625



Alle er velkomne i gruppen ! Vi tager hul på et spændende Q4 snart.

http://www.proinvestor.com/index.php?p=group&groupid=22



26/8 2011 09:07 AnalyseThat 045626



Jeg håber da at de laver et kanonspil, og sælger så du tjener røven ud af bukserne, men der er egentlig ikke nogen penge endnu, udover at De får 2 mio. dollars af EA i garanti, og så må de ellers selv stå for resten af risikoen.

Nu er jeg jo ikke inde i aktien, og ej heller om de har 10 eller 40 dollar pr. solgt spil som aftale, men er dealen ikke pt. at de har brugt 15 mio og er garanteret 2 mio, og så skal sælge omkring 2-3 mio for breakeven, hvilet så efter min overbevisning er lige i overkanten af muligt, hvis der kommer blød middleware old franchises ud den anden vej.



26/8 2011 09:08 045627



Nu spørger jeg lige dumt....hvordan kan nettoomsætningen have noget at gøre med at de har utökad redlime? Jeg kan forstå det på udgiftssiden, men indtægtssiden?

Beware of gamers. They always get a new life



TRÅDOVERSIGT