Click
Chat
 
Du kan vedhæfte PDF, JPG, PNG, DOC(X), XLS(X) og TXT-filer. Klik på ikonet, vælg fil og vent til upload er færdig før du indsender eller uploader endnu en fil.
60
Vedhæft Send
DANMARKS STØRSTE INVESTORSITE MED DEBAT, CHAT OG NYHEDER

Skat af udenlands udbytte


79169 Raketfar 14/11 2019 14:30
Oversigt

Jeg boltrer mig lidt på det svenske marked, med fokus på udbytte betalende selskaber.
Jeg ved, at på svenske udbytter er der en automatisk trukket skat på 15% - sammenlignet med den danske på 27 og 42 %. Men jeg kan simpelt hen ikke finde ud af skats beregning, for der er nedslag og lempelser at tage hensyn til.

Har I en holdning til - hvis man et år eksempelvis har 50000 kr i aktieindkomst ved køb/salg, samt 50000 kr i udbytter før skat - vil det så være en fordel, at det er svenske aktier, der har givet udbyttet, eller bliver skatten den samme, som hvis det var danske aktier?
Vi leger at valutaerne svkr og dkr er den samme.
Tak!



14/11 2019 16:05 Zzup 179180






14/11 2019 16:21 Slåen 279182



Ideen er at SKAT kompenserer dig for den skat som udlandet har tilbageholdt og har lov til at tilbageholde ifølge dobbeltbeskatningsaftalen (hvor sådan en eksisterer).

I tilfældet Sverige, hvor du er blevet trukket en udbytteskat på 15% i Sverige, vil du nok se at det nedslag som SKAT beregner for udenlandsk udbytteskat på årsopgørelsen nogenlunde svarer til hvad du har betalt.

Så med den investering du har i Sverige bør det gå nogenlunde lige op.

Hvis du har aktier i flere lande vil det i praksis nok være umuligt at eftergøre SKATs beregning.

Nogle lande trækker mere end de må ifølge dobbeltbeskatningsaftalen. Så må du igang med at søge tilbage. Det er dyrt og/eller besværligt og tager lang tid. Jeg gør det aldrig.

Nogle lande har ingen dobbeltbeskatningsaftale, og så er der intet at gøre, og ingen kompensation fra SKAT.

Der er en række lande der ikke trækker udbytteskat, som f.eks England. Det er de bedste.




14/11 2019 17:07 Raketfar 179185



Jeg forstår det, som at du mener skatten bliver den samme, som hvis det var dansk udbytte, og det er også det jeg får ud af Pengepugerens artikel.

Men nu har jeg, som så mange andre, aktier fra flere lande og kommer nok ikke til at finde ud af processen med tilbagebetaling.
Man benytter jo i nogen udstrækning at styre folks adfærd igennem skat, så man kan vel ikke tolke det anderledes end, at søge udbytte fra virksomheder registreret på udenlandske børser ikke er noget systemet tilskynder til



17/11 2019 03:52 Tonny9 179279



Enig.....
Hvis du spørger mig, så syntes jeg det ser ud til, at diverse lande, bl.a. Danmark, spekulerer i, at ikke alle søger for meget betalt a/c udbytteskat retur.
Den "spekulation" kostede os så desværre 10 - 12 milliarder.....



17/11 2019 03:57 Tonny9 179280



Det mener jeg ikke er helt rigtigt, hvis der ikke er en dobbeltbeskatningsaftale, så får du lov til at modregne hele den udbytteskat du har betalt i det pågældende land. Det er jeg næsten helt sikker på.

Hvis man er lidt patriot, så vil man med køb af Engelske aktier betale hele sin udbytteskat i Danmark, i stedet for at sende typisk 15%, eller mere, til et "fremmede" land.

Det kunne man jo have liggende i baghovedet når man skal købe aktier i udlandet.



18/5 2021 10:56 Hyst 093630



Nordea - finske aktier - udbytteskat

Så har Nordea startet processen med få min for meget betalte udbytteskat tilbage for alle mine finske aktier!

En del finske aktier er virkelig gode udbytteaktier.

God kundeservice må jeg sige.

Havde også sendt attestationsblanket til SKAT inden Nordea melde ud - men intet svar fra SKAT d.d..




TRÅDOVERSIGT