Click
Chat
 
Du kan vedhæfte PDF, JPG, PNG, DOC(X), XLS(X) og TXT-filer. Klik på ikonet, vælg fil og vent til upload er færdig før du indsender eller uploader endnu en fil.
60
Vedhæft Send
DANMARKS STØRSTE INVESTORSITE MED DEBAT, CHAT OG NYHEDER

KURSFALD I LAKS ER EN OVERREAKTION OG KØBSMULIGHED


79254 Helge Larsen/PI-redaktør 16/11 2019 09:27
Oversigt

I går fredag faldt lakseindekset tungt med 5,37% pga meddelelser om åbning af kartelsager med Mowi, Salmar og Grieg i USA og EU.

Samtidigt bidrog de store fald i Lerøy og Austervoll - oven på deres dårlige tal for Q3 - yderligere til faldet i indekset.

Q3 blev generelt som forventet et meget svagt kvartal på grund af lave laksepriser. Der var et stort udbud pga gode vækstforhold samt nødslagtning pga biologiske forhold. Dette gav i nogen områder markant større omkostninger.

Vinderne i kvartallet blev Bakkafrost samt Grieg. Taberen så klart Lerøy.

Bakkafrost fra Færøerne har igen vist en stor evne til at fremdrive store fisk, som sælges til højere priser og meget større dækningsbidrag, end hvad konkurrenterne er i stand til. Selskabet er steget 46,38% i år.

Grieg er 32,99% oppe i 2019 og steg kraftigt på Q3 bla. pga af guiding på øget volumenvækst i fremtiden.

Jeg betragter faldet i indekset fredag som en klar overreaktion på kartelsager, som kan trække ud i årevis. Den slags hidsige fald må man som lakseinvestor på den norske børs forvente med jævne mellemrum på meddelelser fra myndigheder og negative analayser fra bankerne. Bagefter retter kurserne sig altid op igen på kort tid.

Kurserne reagerer især positivt med stigende laksepriser. Det ser vi for øjeblikket frem mod jul. I de seneste to måneder er lakseprisen steget til 50% til fredag Kr. 60 pr. kg

Umiddelbart ser prisningen på selskaberne høj ud, men udbuddet vil forsat være stramt i de kommende år pga af høj laksepris og bedre styr på sygdomsudbrud. Efterspørgslen er samtidig meget høj og stigende.

Efter min mening er sektoren forsat meget attraktiv at være investeret i de kommende år.

Darkhorse er på den kortere bane den megen snak om højere beskatning af de norske lakseselskaber. Her forventer jeg, at politikerne ender op med at lovgive om en skat på et acceptabelt niveau. Sektoren er beskæftigelsesmæssigt i yderområderne meget betydningsfuld. Hertil er den meget vigtig for Norge i en fremtid med mindre efterspørgsel efter olie og gas.

DISCLAIMER: Jeg har aktier laksektoren. Største positioner er Bakkafrost og Mowi.



















Bakkafrost, Grieg, Lerøy, Mowi

Bakkafrost, Grieg, Lerøy, Mowi




16/11 2019 09:44 Helge Larsen/PI-redaktør 579256






TRÅDOVERSIGT