Gør jer selv en stor tjeneste og lyt til linket hvor direktøren for Starbreeze fortæller om fremtiden !
VD Johann interview:
server.introduce.se/video/starbreeze.html
Aktietorget:
www.aktietorget.se/QuotesInstrument.aspx?Language=2&InstrumentID=SE0003620525
VD Johann interview:
server.introduce.se/video/starbreeze.html
Aktietorget:
www.aktietorget.se/QuotesInstrument.aspx?Language=2&InstrumentID=SE0003620525
Jeg ser starbreeze som et dårligt investeringsobjekt. Forretningsmodellen gør dem alt for sårbare, og det har samarbejdet med EA i al tydelighed vist. Såbarheden består i det meget ulige styrkeforhold der er mellem selskabet og dets kunder, eller rettere kunde. Problemet ligger i at man hyres af en større publisher til at lave et AAA-konsolspil med et stort udviklingsbudget samt lang udviklingstid. Det kræver selsagt meget kapital at finansiere udvikling, markedsføring og udgivelse af sådan et spil og det er også grunden til at starbreeze kun er i stand til at påtage sig developperrollen. Risikoen for en virksomhed på starbreezes størrelse er tårnhøj hvis man selv skal bringe spillet på markedet og kompetencerne ligger slet ikke her. Problemet er at risikoen stadig er tårnhøj ved kun at udvikle spillet. I tilfældet med det aktuelle projekt, Project Redlime, arbejder hele staben på dette ene projekt, det er altså udelukkende herfra indtægterne kommer. Samarbejdspartneren EA ejer i praksis rettighederne til spillet og afgør derfor suverænt hvilke informationer der skal udmeldes og hvornår, samt projektets fortsatte udvikling. Skulle EA vælge at skrotte projektet vil det ikke få nogen videre betydning for EA eftersom de har en kæmpe pipeline af spilprojekter igang. For Starbreeze kan det derimod meget vel blive fatalt eftersom man så vil have over 100 ansatte der alle skal have løn, men ingen indtægter. Det stiller også selskabet i en dårlig forhandlingsposition i forhold til at indgå et nyt samarbejde og man kan være nødsaget til at skære massivt i antallet af ansatte, hvilket vil forringe kontraktmulighederne yderligere.
Det ulige styrkeforhold mellem developper og publisher gør også at man bliver dårligt betalt. I praksis kører forretningen vel nogenlunde i break even i snit så længe man holder udviklingen igang. Upside består i muligheden for en meget succesfuld udgivelse der kan afstedkomme store royalty-indtægter, omvendt består downside i risikoen for at stå uden kontrakt eller betydelige forsinkelser i igangværende projekt.
Hvad angår Redlime har den dårlige forhandlingsposition/det ulige styrkeforhold medført en betydelig forringelse af kontrakten, som har ført til massive underskud det seneste år. At "Jason Bourne"-projektet stoppes hjælper selvfølgelig heller ikke, men det var kun meget få ressourcer man havde brugt herpå. Brain drain har også været skadeligt for selskabet og medført forsinkelser.
Hvordan den nye finansieringsmodel, completion-bond, af Redlime stiller EA og Starbreeze er jeg usikker på. Starbreeze for ikke milestone payments, som traditionelt. I stedet øger man igennem tredjepart sine langfristede forpligtelser svarende til de milestone payments man ellers ville have fået går jeg ud fra. Det medfører en forringelse af soliditetsgraden hvilket som jeg tolker det er årsagen til den aktuelle emission.
Men hvad sker der hvis EA vælger at skrotte Redlime projektet? Jeg formoder Starbreeze vil få sin betaling, ellers vil det være en helt igennem elendig aftale de har indgået, men hvor kommer betalingen fra? EA? forsikringsselskabet i completion-bond finansieringen eller en fjerdepart? Hvis EA stadig kan undgå at skulle betale for projektet er risikoen i Starbreeze-aktien stadig ekstremt høj, men det tvivler jeg nu på at de kan. Uanset hvad må konklusionen være at Starbreeze lever på EA's nåde og at risikoen stadig er ganske betydelig. Afsløring af Redlime og tidshorisonten vil mindske risikoen i Starbreeze og fører til kursstigning. Skrottes projektet bliver det massakre. En ny kontrakt vil også føre til kursstigning alt andet lige.
Min vurdering er at Redlime stadig kører som det skal og at der kommer en afsløring samt tidshorisont for projektet inden længe (dejligt ukonkret at skrive "inden længe", næsten lige så godt som "snart" ;) ), men jeg vælger at afstå fra at eje aktien nu da jeg ikke ser risk/reward som tilstrækkeligt attraktivt endnu. Jeg kommer nok ind i aktien igen på et tidspunkt, sandsynligvis til en højere kurs end den aktuelle. Det gør jeg ikke fordi det er noget godt investeringsobjekt, men derimod fordi det er et fremragende spekulationsobjekt.
Endelig må jeg sige at jeg slet ikke kan se at Starbreeze skulle være en investering til fremtiden. De opererer inden for den gren af spilindustrien der efterhånden er meget etableret. For mig at se er casual/social games langt mere fremtiden end det Starbreeze laver, og yderligere er det igangværende projekt jo en revival af et gammelt klassisk EA-franchise (Syndicate hvis rygtet taler sandt). Det er vel snarere en investering i fortiden;)
mvh Mikael
PS. orker ikke lige at se indlægget igennem så der er sikkert en del slåfejl:)
Det ulige styrkeforhold mellem developper og publisher gør også at man bliver dårligt betalt. I praksis kører forretningen vel nogenlunde i break even i snit så længe man holder udviklingen igang. Upside består i muligheden for en meget succesfuld udgivelse der kan afstedkomme store royalty-indtægter, omvendt består downside i risikoen for at stå uden kontrakt eller betydelige forsinkelser i igangværende projekt.
Hvad angår Redlime har den dårlige forhandlingsposition/det ulige styrkeforhold medført en betydelig forringelse af kontrakten, som har ført til massive underskud det seneste år. At "Jason Bourne"-projektet stoppes hjælper selvfølgelig heller ikke, men det var kun meget få ressourcer man havde brugt herpå. Brain drain har også været skadeligt for selskabet og medført forsinkelser.
Hvordan den nye finansieringsmodel, completion-bond, af Redlime stiller EA og Starbreeze er jeg usikker på. Starbreeze for ikke milestone payments, som traditionelt. I stedet øger man igennem tredjepart sine langfristede forpligtelser svarende til de milestone payments man ellers ville have fået går jeg ud fra. Det medfører en forringelse af soliditetsgraden hvilket som jeg tolker det er årsagen til den aktuelle emission.
Men hvad sker der hvis EA vælger at skrotte Redlime projektet? Jeg formoder Starbreeze vil få sin betaling, ellers vil det være en helt igennem elendig aftale de har indgået, men hvor kommer betalingen fra? EA? forsikringsselskabet i completion-bond finansieringen eller en fjerdepart? Hvis EA stadig kan undgå at skulle betale for projektet er risikoen i Starbreeze-aktien stadig ekstremt høj, men det tvivler jeg nu på at de kan. Uanset hvad må konklusionen være at Starbreeze lever på EA's nåde og at risikoen stadig er ganske betydelig. Afsløring af Redlime og tidshorisonten vil mindske risikoen i Starbreeze og fører til kursstigning. Skrottes projektet bliver det massakre. En ny kontrakt vil også føre til kursstigning alt andet lige.
Min vurdering er at Redlime stadig kører som det skal og at der kommer en afsløring samt tidshorisont for projektet inden længe (dejligt ukonkret at skrive "inden længe", næsten lige så godt som "snart" ;) ), men jeg vælger at afstå fra at eje aktien nu da jeg ikke ser risk/reward som tilstrækkeligt attraktivt endnu. Jeg kommer nok ind i aktien igen på et tidspunkt, sandsynligvis til en højere kurs end den aktuelle. Det gør jeg ikke fordi det er noget godt investeringsobjekt, men derimod fordi det er et fremragende spekulationsobjekt.
Endelig må jeg sige at jeg slet ikke kan se at Starbreeze skulle være en investering til fremtiden. De opererer inden for den gren af spilindustrien der efterhånden er meget etableret. For mig at se er casual/social games langt mere fremtiden end det Starbreeze laver, og yderligere er det igangværende projekt jo en revival af et gammelt klassisk EA-franchise (Syndicate hvis rygtet taler sandt). Det er vel snarere en investering i fortiden;)
mvh Mikael
PS. orker ikke lige at se indlægget igennem så der er sikkert en del slåfejl:)
36849 Hej Michael,
Super flot indlæg omend jeg ikke er enig på alle punkter.Starbreeze er en aktie man skal eje nu når deres til dato største spiludgivelse står for døren.Nu er det som Johan siger at Starbreeze rykker op i the Major League.
Jeg er selv inde med 5 mill stk aktier til snitkurs på 0.1034 efter emission,og er nu ret sikker på at kursen rammer 0.20 kr ultimo Q1 !
Du har ret i at EA styrer en stor del af festen,og at der er risici i det.Men ellers er fremtiden som jeg forholder mig til jo tildels styret af stigende install base i forskellige apparater, og spil sælger godt især EA har med de seneste udgivelser solgt over 3 mill eksemplarer pr titel.
Jeg sover trygt med min investering.
Super flot indlæg omend jeg ikke er enig på alle punkter.Starbreeze er en aktie man skal eje nu når deres til dato største spiludgivelse står for døren.Nu er det som Johan siger at Starbreeze rykker op i the Major League.
Jeg er selv inde med 5 mill stk aktier til snitkurs på 0.1034 efter emission,og er nu ret sikker på at kursen rammer 0.20 kr ultimo Q1 !
Du har ret i at EA styrer en stor del af festen,og at der er risici i det.Men ellers er fremtiden som jeg forholder mig til jo tildels styret af stigende install base i forskellige apparater, og spil sælger godt især EA har med de seneste udgivelser solgt over 3 mill eksemplarer pr titel.
Jeg sover trygt med min investering.
36854 Jeg er heller ikke uenig i at aktien kan være god at købe nu, men jeg ser det ikke som en investering. Rent spekulativt er der meget fornuft i at købe aktien nu, men jeg afstår fordi Starbreeze gang på gang har skuffet i de meddelelser der er udsendt igennem halvandet år eller hvad det nu bliver til. Jeg vil have mere information, positiv information, omkring projektet før jeg tør købe, og det kommer selvfølgelig også til at koste, da risikoen herved mindskes.
Vi ser måske lidt forskelligt på begreberne investering og spekulation. Jeg ser dig slet ikke som investor, men derimod som spekulant i aktien, og der er der absolut intet negativt ment i. Jeg handler også udelukkende aktien spekulativt.
Det at Johan siger at de ser gode muligheder for at Starbreeze kan rykke op i "major league" giver jeg ikke så meget for, selvfølgelig skal han sige det. Installed base er for mig at se heller ikke den vigtigste parameter. Det er langt mere relevant at se på salgstal for udgivelser svarende til Project Redlime, hvilket jo er svært eftersom vi intet ved om projektet. Jeg ser absolut gode muligheder for at Redlime bliver Starbreezes bedst sælgende udgivelse, men grænsen for hvor der opnås royalty bonus ligger givetvis også højere end for de andre projekter, så jeg ser ikke nødvendigvis sandsynligheden for at opnå royalties som højere end de andre projekter, til gengæld er jeg helt overbevist om at aktien vil hypes ekstra op frem mod udgivelsen på lige netop det punkt.
Hvilke EA-udgivelser tænker du på?
Vi ser måske lidt forskelligt på begreberne investering og spekulation. Jeg ser dig slet ikke som investor, men derimod som spekulant i aktien, og der er der absolut intet negativt ment i. Jeg handler også udelukkende aktien spekulativt.
Det at Johan siger at de ser gode muligheder for at Starbreeze kan rykke op i "major league" giver jeg ikke så meget for, selvfølgelig skal han sige det. Installed base er for mig at se heller ikke den vigtigste parameter. Det er langt mere relevant at se på salgstal for udgivelser svarende til Project Redlime, hvilket jo er svært eftersom vi intet ved om projektet. Jeg ser absolut gode muligheder for at Redlime bliver Starbreezes bedst sælgende udgivelse, men grænsen for hvor der opnås royalty bonus ligger givetvis også højere end for de andre projekter, så jeg ser ikke nødvendigvis sandsynligheden for at opnå royalties som højere end de andre projekter, til gengæld er jeg helt overbevist om at aktien vil hypes ekstra op frem mod udgivelsen på lige netop det punkt.
Hvilke EA-udgivelser tænker du på?
36857 Hej Michael,
Så fandt vi fælles fodslav
Ja jeg er hovedsagelig spekulant i mine handler.Jeg investerer jo primært i pennystocks,og der lærer man at tage noget profit lidt hurtigere end i andre traditionelle aktier.
Angående Johans udsagn om "major league" så synes jeg du undervurdere effekten lidt.Jeg giver dig ret i at ja Johan kan jo sige hvad han vil,MEN nås målet har Starbreeze bedre kort på hånden når der skal forhandles nye spilkontrakter mm.Med hensyn til installed base er det væsentligt set i lyset af, at EA-Games generalt markedsfører deres titler benhårdt og har et meget syfistikeret distributionsnet.
Her et link med antal consoller :
http://rpad.tv/2010/11/08/playstation-3-ahead-of-xbox-360-worldwide/
De titler som du efterspørger kan du se lidt af her:
http://rpad.tv/2010/10/15/npd-console-sales-figures-top-10-games-of-september-2010/
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_video_games
Royalty ser jeg med en breakeven på ca 1,5 mill units.Jeg personligt kan se et flot salg da Redlime er en gammel succesful franchise fra EA-Games (gammel blockbuster)!Sælges spillet i 3 mill units er der ca 1,5 x 40/50 kr pr. spil hvilket giver en potentiel ekstra gevinst til Starbreeze på 7$ x 1,5 = ca 10 mill US $.Alene dette burde være en fin grund til investering NU i Starbreeze.
Mvh
A
Så fandt vi fælles fodslav
Ja jeg er hovedsagelig spekulant i mine handler.Jeg investerer jo primært i pennystocks,og der lærer man at tage noget profit lidt hurtigere end i andre traditionelle aktier.Angående Johans udsagn om "major league" så synes jeg du undervurdere effekten lidt.Jeg giver dig ret i at ja Johan kan jo sige hvad han vil,MEN nås målet har Starbreeze bedre kort på hånden når der skal forhandles nye spilkontrakter mm.Med hensyn til installed base er det væsentligt set i lyset af, at EA-Games generalt markedsfører deres titler benhårdt og har et meget syfistikeret distributionsnet.
Her et link med antal consoller :
http://rpad.tv/2010/11/08/playstation-3-ahead-of-xbox-360-worldwide/
De titler som du efterspørger kan du se lidt af her:
http://rpad.tv/2010/10/15/npd-console-sales-figures-top-10-games-of-september-2010/
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_video_games
Royalty ser jeg med en breakeven på ca 1,5 mill units.Jeg personligt kan se et flot salg da Redlime er en gammel succesful franchise fra EA-Games (gammel blockbuster)!Sælges spillet i 3 mill units er der ca 1,5 x 40/50 kr pr. spil hvilket giver en potentiel ekstra gevinst til Starbreeze på 7$ x 1,5 = ca 10 mill US $.Alene dette burde være en fin grund til investering NU i Starbreeze.
Mvh
A
36863 Ja det er helt klart at Starbreeze vil stå i en god forhandlingsposition hvis Redlime bliver en succes, men der skal tyk streg under hvis. Skulle det blive tilfældet vil det nok være oplagt om de får kontrakt på en sequel.
Jeg mener stadig installed base er en sekundær indikator, hvor salg af sammenlignelige titler er en primær indikator (den absolutte primære indikator bliver selvfølgelig pre-orders når de engang kommer). Hvad angår de nævnte titler i http://rpad.tv/2010/10/15/npd-console-sales-figures-top-10-games-of-september-2010/ mener jeg slet ikke det giver mening at sammenligne dem med Redlime; det er jo alle etablerede franchises fra EA sports. Af nyere titler ligger Medal of Honor tættere på men her mener jeg der er tale om et brand der er langt, langt større end Syndicate, så redlime/syndicate skal i den grad revolutionere spilverdenen, hvis f.eks. Medal of Honor skal overgås. En anden stort opslået titel fra EA var Dantes Inferno, som ikke blev nogen videre succes. Jeg tror denne titel er langt mere sammenlignelig med redlime, omend der var tale om et helt nyt franchise, men det er svært at afgøre så længe der ingen information er om spillet.
Uden lige at have lavet nogle videre undersøgelser tror jeg vi skal højere op end 1,5 mill units for at opnå royalty, nok snarere små 2 mill units. Jeg vil skyde på at det er nogenlunde proportionalt med spilbudgetet.
Så længe trenden i de nyheder der kommer fra starbreeze ser ud som den gør tør jeg ikke købe. Jeg ser stadig risiko for at redlime skrottes. At en udtalelse fra Starbreeze i det ene kvartalsregnskab går fra at være "snart begynder markedsføringen af redlime" til i det næste kvartalsregnskab at være "vi håber snart EA indleder markedsføringen" indgyder ikke tiltro til projektet eller Starbreeze, og det tyder i en eller anden grad på at kommunikationen mellem EA og Starbreeze ikke er i top.
mvh Mikael
Jeg mener stadig installed base er en sekundær indikator, hvor salg af sammenlignelige titler er en primær indikator (den absolutte primære indikator bliver selvfølgelig pre-orders når de engang kommer). Hvad angår de nævnte titler i http://rpad.tv/2010/10/15/npd-console-sales-figures-top-10-games-of-september-2010/ mener jeg slet ikke det giver mening at sammenligne dem med Redlime; det er jo alle etablerede franchises fra EA sports. Af nyere titler ligger Medal of Honor tættere på men her mener jeg der er tale om et brand der er langt, langt større end Syndicate, så redlime/syndicate skal i den grad revolutionere spilverdenen, hvis f.eks. Medal of Honor skal overgås. En anden stort opslået titel fra EA var Dantes Inferno, som ikke blev nogen videre succes. Jeg tror denne titel er langt mere sammenlignelig med redlime, omend der var tale om et helt nyt franchise, men det er svært at afgøre så længe der ingen information er om spillet.
Uden lige at have lavet nogle videre undersøgelser tror jeg vi skal højere op end 1,5 mill units for at opnå royalty, nok snarere små 2 mill units. Jeg vil skyde på at det er nogenlunde proportionalt med spilbudgetet.
Så længe trenden i de nyheder der kommer fra starbreeze ser ud som den gør tør jeg ikke købe. Jeg ser stadig risiko for at redlime skrottes. At en udtalelse fra Starbreeze i det ene kvartalsregnskab går fra at være "snart begynder markedsføringen af redlime" til i det næste kvartalsregnskab at være "vi håber snart EA indleder markedsføringen" indgyder ikke tiltro til projektet eller Starbreeze, og det tyder i en eller anden grad på at kommunikationen mellem EA og Starbreeze ikke er i top.
mvh Mikael
38257 Starbreeze AB (www.starbreeze.com)
Star är ett Uppsalabaserat företag som utvecklar spel främst för konsolmarknaden som Xbox 360 och Sony Playstation 3. Företaget börsnoterades 1999 på Aktietorget och har sedan dess verkat för att bli ett av de framgångsrikaste företagen i spelbranschen. Sedan 1999 har Star utvecklat sex spel där de tre senaste fått mycket goda recensioner av spelare samt yrkesrecensenter.
Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay för Xbox som släpptes 2004 fick på gamespot.com 8,9/10 baserat på 83 stycken proffsrecensioner, vanliga spelare gav det 9,1/10 baserat på 6000+ röster.
”It’s easily one of the most-impressive games on the Xbox and seems destined to be remembered as the most inspiring collaboration between Hollywood and the gaming”
The Darkness som lanserades 2007 för bland annat Xbox 360, fick 8,3/10 av proffsen baserat på 82 recensioner samt 8,3/10 av spelarna baserat på 9000+ röster.
”The Darkness is a remarkable action game that tells a compelling story from start to finish.”
Riddick: Dark Athena var inte ett helt nytt spel utan en remake av Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay som släpptes 2004 men nu gjordes spelet om för Xbox 360 samt Playstation 3. Riddick: Dark Athena släpptes 2009 och fick 8,2/10 av proffsen baserat på 57 recensioner samt 8,1/10 baserar på ca 1000 spelares röster.
Det som främst gör Star till ett mycket intressant case är att värderingen har pressats med nästan 70 % sedan Riddick: Dark Athena släpptes samt att det finns väldigt stor potential i det nya spel som Star har arbetat med sedan 2007. Spelet är hemligt än så länge men det lutar åt att det är en remake/efterföljare av en gammal Electronic Art (EA) klassiker som hette Syndicate vilket släpptes i början på 1990-talet. Remaken som går under projektnamnet ”Redlime” har mycket goda chanser att bli en stor succé därför att:
Star har en historia av att göra mycket bra spel vilket betygen ovan visar på.
I nuläget är det är ett produktteam på över 100 personer som arbetar på heltid med Redlime. I de tidigare produktionerna har det aldrig varit i närheten av så många personer involverade så antalet mantimmar nedlagt är överlägset vilket borgar för god kvalité.
EA är en enorm aktör på marknaden så marknadsföringskampanjen lär inte bli nådig där budgeten kanske blir större än vad det kostar att producera Redlime. Summor på 200 msek är inte omöjligt endast på marknadsföring. De tidigare produktionerna har endast haft en begränsad marknadsföring men The Darkness sålde ändå över 1 000 000 spel.
EA tror starkt på Redlime och har begränsat antal spelsläpp per år vilket möjliggör ett mycket större fokus på Redlime både från EA:s sida samt från marknaden.
Framtida Triggers och Scenario
Det är svårt att avgöra i vilken ordning de lär komma men nedan följer ett sannolikt scenario.
T1: Utannonsering av vilket spel Redlime är. Även fast det tämligen känt att det är Syndicate så lär kursen dra initialt beroendes av att osäkerhetsfaktorn minskar.
T2: Nytt kontrakt lär skrivas på vintern 2010/11. Svårt att säga hur mycket det kommer att göra på värderingen då det är beroende av informationen som ges.
T3: Snart är de större kostnaderna för Redlime tagna vilket gör att Star kommer visa svarta siffror igen i samband med att avtalet med EA har omförhandlats.
T4: Långsam ”trigger” som tar vid när Redlime utannonseras och marknadsföringen sätter igång på allvar. T4 lär pågå fram till och kanske även ett tag efter att Redlime släpps, alltså ca 8 – 15 månader. Precis som med all värdering så är det många faktorer som samverkar under denna period men de viktigaste faktorerna är allmänt börsklimat/konjunktur, marknadsföringsinsatsen, betyg på förhandsrecensioner, förhandsbeställningar samt försäljningssiffrorna. Dessa faktorer är givetvis mycket svåra att förutse.
T5: Okänd men mer info lär komma i framtiden. Det kan handla om uppköp, eget IP, nya stora produktioner, nya samarbeten etc.
När The Darkness lanserades så gick Stars kurs upp från ca 20 öre till ca 70 öre och som sagt så var den produktionen mindre samt marknadsfördes betydligt mindre är vad som kommer att ske med Redlime.
Två olika scenarion
Eftersom Stars värdering är beroende till stor del av förväntningar och i längden så är det alltid den potentiella vinsten som skall stå i fokus så kommer nedan ett par scenarion.
Star har tidigare visat vinster där marginalen varit cirka 10 %. Taget en omsättning på 100 mkr så blir det 10 mkr i vinst/år.
Enligt http://www.vgchartz.com så var det år 2010 25 spel som sålde mer än en miljon spel till Xbox 360, 40 % (10) av dessa lanserades av EA. För Sony Playstation 3 var siffran 30 spel där EA även där stod för 33 % (10). För båda konsolerna var det EA som var Nr 1 för flest sålda spel över en miljon kopior så det kan antas att det är en stor sannolikhet att Redlime blir en storsäljare.
För att göra en jämförelse så valdes två spel ut som har vissa likheter med Syndicate (Redlime) där urvalet var begränsat till ovanstående miljonsäljare lanserade av EA. Valet blev Dead Space och Battlefield: Bad Company 2.
Taget att royaltygränsen ligger mellan 1,5 – 2,0 miljoner ex så kan 1,7 användas. Royaltyn varierar men 60 kr/spel är rimligt. Av det går 30 % till personalen och 70 % till Star. Detta har numera omförhandlats där maxgränsen är 30 % för personalen men för Redlime gäller nog 30 % rakt av.
Dead Space sålde 2,45 miljoner exemplar för x360 och ps3 men pc redovisas inte så uppskattningsvis kan 200 000 ex läggas till med en summa på 2,65 miljoner ex.
2,65 – 1,7 = 0,95
0,95 * 60 = 57
57 * 0,7 = 39,9
Cirka 40 mkr genererar alltså Redlime till företaget vid en ganska bra försäljning.
Battlefield: Bad Company 2 sålde totalt 5,14 miljoner exemplar på x360, ps3 samt pc.
5,14 – 1,7 = 3, 44
3,44 * 60 = 206,4
206,4 * 0,7 = 144,48
Cirka 145 mkr går till företaget vid en mycket bra försäljning.
Prognosen blir då, när man även räknar med den eventuellt långsiktiga vinsten 10 mkr/år, mellan 50- 155 mkr i vinst på årsbasis det år royaltyn betalas ut. Star har stora ackumulerade förlustavdrag så till en början blir det ingen skatt på en del av vinsten.
Ett p/e tal på 20 kan motiveras genom att förväntningarna kommer bli väldigt stora om allt faller väl ut för Star. Bortser man från skatt, taget ett p/e tal på 20 med 750 miljoner aktier, så blir en rimlig värdering mellan 1,33 kr och 4,13 kr . Ställ det mot dagen värdering på 19 öre.
Då kan man förstå att en av styrelseledamöterna tiodubblade sitt innehav för någon månad sedan.
Diskussion
Det är svårt att avgöra hur stor risken är i Star. Givetvis är det beroende av värderingen i nuläget och generellt sett ses Star som hög risk. Star har dock varit i en negativ spiral sedan Riddick: Dark Athena släpptes. Det är personal som slutat, ett projekt avslutades, sannolika förseningar av Redlime, ökade kostnader för Redlime då avtalet med EA har omförhandlats samt Riddick: Dark Athena blev inte den säljsuccé som förväntades.
Men det positiva är att trots uppsägningar så var det lätt att hitta ny personal då konkurrenter gick i konkurs samt nästan alla resurser från det nedlagda projektet överfördes till Redlime.
VD säger i senaste Q4-rapport
” Bortsett från en handfull personer i vårt ”pitch team”, som alltså arbetar med nya spelkoncept, så är i princip hela företaget nu fokuserat på vårt stora kvarvarande projekt med EA. Vi ser nu fram mot den dag när den globala marknadsföringskampanjen för detta spel kan inledas.”
vilket kan tolkas som att lansering är på gång inom snar framtid. Det senaste som skrivits, på flera webbaserade tidningar världen över, är att Redlime kommer att visas för ett slutet sällskap på en branschmässa i USA den 1/3 2011. Det låter logiskt då det är 18 000 personligt inbjudna representanter för olika speltidningar etc som kommer att närvara på mässan. Ett perfekt tillfälle med andra ord att avtäcka Redlime inför en sluten publik.
Jag gjorde för några månader sedan en heltäckande analys av alla noterade spelbolag i Sverige. Ser man generellt på spelbranschen i Sverige så har det varit en svacka efter finanskrisen men 2009 började hela branschen visa svarta siffror vilket tyder på att det vänder nu. Sammanfattningsvis kom jag fram till att
”det verkar som att en utrensning skett inom branschen sedan finanskrisen inleddes. Trots det står Sverige starkt och nu kan en vidare tillväxt ske. Företagen anpassar sig till omvärlden och dess nya krav på underhållning men den noterade delen verkar ha det tufft. Två bolag sticker dock ut som några som producerar kvalité, Starbreeze samt G5. Starbreeze är sannolikt den bästa investeringen av dessa två då värderingen pressats hårt på grund av en NE. Starbreeze är även det mest meriterande och största noterade spelbolaget i Sverige.”
Det kan nämnas som en parantes att G5 är ett spelbolag riktat mer mot casual gaming vars kurs bokstavligen exploderade 2010. G5 och Star är inte riktigt konkurrenter i nuläget men det kan ändras om Star ger sig in i casual gaming segmentet.
Kontenta/slutsats
Star har potential och är det största noterade spelbolaget i Sverige. De senaste spelsläppen har varit av god kvalité men har inte genererat några större vinster. Kursen är nu (vid nyemmisionen) mycket attraktiv då NE har pressat mot emissionskursen vilket var väntat. När triggers löser ut kommer aktien bokstavligen att explodera. Undertecknad räknar med en uppgång på mellan 300 -700 % förutsatt att Redlime lanseras av EA samt att ett nytt kontrakt tecknas. Uppgången kan till och med bli större om allt faller väl ut. De två scenarion som beskrivits tidigare är inte tagna ur luften.
Redlime lär snart utannonseras, Johan (VD) sa i augusti 2010 att det snart skulle ske. Sannolikt sker det till julen eller i januari. Förhandlingar angående nytt kontrakt är långt gångna. Sannolikt sker det i Q1 2011.
Det lär bli mycket härlig resa vi har framöver.
Star är ett Uppsalabaserat företag som utvecklar spel främst för konsolmarknaden som Xbox 360 och Sony Playstation 3. Företaget börsnoterades 1999 på Aktietorget och har sedan dess verkat för att bli ett av de framgångsrikaste företagen i spelbranschen. Sedan 1999 har Star utvecklat sex spel där de tre senaste fått mycket goda recensioner av spelare samt yrkesrecensenter.
Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay för Xbox som släpptes 2004 fick på gamespot.com 8,9/10 baserat på 83 stycken proffsrecensioner, vanliga spelare gav det 9,1/10 baserat på 6000+ röster.
”It’s easily one of the most-impressive games on the Xbox and seems destined to be remembered as the most inspiring collaboration between Hollywood and the gaming”
The Darkness som lanserades 2007 för bland annat Xbox 360, fick 8,3/10 av proffsen baserat på 82 recensioner samt 8,3/10 av spelarna baserat på 9000+ röster.
”The Darkness is a remarkable action game that tells a compelling story from start to finish.”
Riddick: Dark Athena var inte ett helt nytt spel utan en remake av Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay som släpptes 2004 men nu gjordes spelet om för Xbox 360 samt Playstation 3. Riddick: Dark Athena släpptes 2009 och fick 8,2/10 av proffsen baserat på 57 recensioner samt 8,1/10 baserar på ca 1000 spelares röster.
Det som främst gör Star till ett mycket intressant case är att värderingen har pressats med nästan 70 % sedan Riddick: Dark Athena släpptes samt att det finns väldigt stor potential i det nya spel som Star har arbetat med sedan 2007. Spelet är hemligt än så länge men det lutar åt att det är en remake/efterföljare av en gammal Electronic Art (EA) klassiker som hette Syndicate vilket släpptes i början på 1990-talet. Remaken som går under projektnamnet ”Redlime” har mycket goda chanser att bli en stor succé därför att:
Star har en historia av att göra mycket bra spel vilket betygen ovan visar på.
I nuläget är det är ett produktteam på över 100 personer som arbetar på heltid med Redlime. I de tidigare produktionerna har det aldrig varit i närheten av så många personer involverade så antalet mantimmar nedlagt är överlägset vilket borgar för god kvalité.
EA är en enorm aktör på marknaden så marknadsföringskampanjen lär inte bli nådig där budgeten kanske blir större än vad det kostar att producera Redlime. Summor på 200 msek är inte omöjligt endast på marknadsföring. De tidigare produktionerna har endast haft en begränsad marknadsföring men The Darkness sålde ändå över 1 000 000 spel.
EA tror starkt på Redlime och har begränsat antal spelsläpp per år vilket möjliggör ett mycket större fokus på Redlime både från EA:s sida samt från marknaden.
Framtida Triggers och Scenario
Det är svårt att avgöra i vilken ordning de lär komma men nedan följer ett sannolikt scenario.
T1: Utannonsering av vilket spel Redlime är. Även fast det tämligen känt att det är Syndicate så lär kursen dra initialt beroendes av att osäkerhetsfaktorn minskar.
T2: Nytt kontrakt lär skrivas på vintern 2010/11. Svårt att säga hur mycket det kommer att göra på värderingen då det är beroende av informationen som ges.
T3: Snart är de större kostnaderna för Redlime tagna vilket gör att Star kommer visa svarta siffror igen i samband med att avtalet med EA har omförhandlats.
T4: Långsam ”trigger” som tar vid när Redlime utannonseras och marknadsföringen sätter igång på allvar. T4 lär pågå fram till och kanske även ett tag efter att Redlime släpps, alltså ca 8 – 15 månader. Precis som med all värdering så är det många faktorer som samverkar under denna period men de viktigaste faktorerna är allmänt börsklimat/konjunktur, marknadsföringsinsatsen, betyg på förhandsrecensioner, förhandsbeställningar samt försäljningssiffrorna. Dessa faktorer är givetvis mycket svåra att förutse.
T5: Okänd men mer info lär komma i framtiden. Det kan handla om uppköp, eget IP, nya stora produktioner, nya samarbeten etc.
När The Darkness lanserades så gick Stars kurs upp från ca 20 öre till ca 70 öre och som sagt så var den produktionen mindre samt marknadsfördes betydligt mindre är vad som kommer att ske med Redlime.
Två olika scenarion
Eftersom Stars värdering är beroende till stor del av förväntningar och i längden så är det alltid den potentiella vinsten som skall stå i fokus så kommer nedan ett par scenarion.
Star har tidigare visat vinster där marginalen varit cirka 10 %. Taget en omsättning på 100 mkr så blir det 10 mkr i vinst/år.
Enligt http://www.vgchartz.com så var det år 2010 25 spel som sålde mer än en miljon spel till Xbox 360, 40 % (10) av dessa lanserades av EA. För Sony Playstation 3 var siffran 30 spel där EA även där stod för 33 % (10). För båda konsolerna var det EA som var Nr 1 för flest sålda spel över en miljon kopior så det kan antas att det är en stor sannolikhet att Redlime blir en storsäljare.
För att göra en jämförelse så valdes två spel ut som har vissa likheter med Syndicate (Redlime) där urvalet var begränsat till ovanstående miljonsäljare lanserade av EA. Valet blev Dead Space och Battlefield: Bad Company 2.
Taget att royaltygränsen ligger mellan 1,5 – 2,0 miljoner ex så kan 1,7 användas. Royaltyn varierar men 60 kr/spel är rimligt. Av det går 30 % till personalen och 70 % till Star. Detta har numera omförhandlats där maxgränsen är 30 % för personalen men för Redlime gäller nog 30 % rakt av.
Dead Space sålde 2,45 miljoner exemplar för x360 och ps3 men pc redovisas inte så uppskattningsvis kan 200 000 ex läggas till med en summa på 2,65 miljoner ex.
2,65 – 1,7 = 0,95
0,95 * 60 = 57
57 * 0,7 = 39,9
Cirka 40 mkr genererar alltså Redlime till företaget vid en ganska bra försäljning.
Battlefield: Bad Company 2 sålde totalt 5,14 miljoner exemplar på x360, ps3 samt pc.
5,14 – 1,7 = 3, 44
3,44 * 60 = 206,4
206,4 * 0,7 = 144,48
Cirka 145 mkr går till företaget vid en mycket bra försäljning.
Prognosen blir då, när man även räknar med den eventuellt långsiktiga vinsten 10 mkr/år, mellan 50- 155 mkr i vinst på årsbasis det år royaltyn betalas ut. Star har stora ackumulerade förlustavdrag så till en början blir det ingen skatt på en del av vinsten.
Ett p/e tal på 20 kan motiveras genom att förväntningarna kommer bli väldigt stora om allt faller väl ut för Star. Bortser man från skatt, taget ett p/e tal på 20 med 750 miljoner aktier, så blir en rimlig värdering mellan 1,33 kr och 4,13 kr . Ställ det mot dagen värdering på 19 öre.
Då kan man förstå att en av styrelseledamöterna tiodubblade sitt innehav för någon månad sedan.
Diskussion
Det är svårt att avgöra hur stor risken är i Star. Givetvis är det beroende av värderingen i nuläget och generellt sett ses Star som hög risk. Star har dock varit i en negativ spiral sedan Riddick: Dark Athena släpptes. Det är personal som slutat, ett projekt avslutades, sannolika förseningar av Redlime, ökade kostnader för Redlime då avtalet med EA har omförhandlats samt Riddick: Dark Athena blev inte den säljsuccé som förväntades.
Men det positiva är att trots uppsägningar så var det lätt att hitta ny personal då konkurrenter gick i konkurs samt nästan alla resurser från det nedlagda projektet överfördes till Redlime.
VD säger i senaste Q4-rapport
” Bortsett från en handfull personer i vårt ”pitch team”, som alltså arbetar med nya spelkoncept, så är i princip hela företaget nu fokuserat på vårt stora kvarvarande projekt med EA. Vi ser nu fram mot den dag när den globala marknadsföringskampanjen för detta spel kan inledas.”
vilket kan tolkas som att lansering är på gång inom snar framtid. Det senaste som skrivits, på flera webbaserade tidningar världen över, är att Redlime kommer att visas för ett slutet sällskap på en branschmässa i USA den 1/3 2011. Det låter logiskt då det är 18 000 personligt inbjudna representanter för olika speltidningar etc som kommer att närvara på mässan. Ett perfekt tillfälle med andra ord att avtäcka Redlime inför en sluten publik.
Jag gjorde för några månader sedan en heltäckande analys av alla noterade spelbolag i Sverige. Ser man generellt på spelbranschen i Sverige så har det varit en svacka efter finanskrisen men 2009 började hela branschen visa svarta siffror vilket tyder på att det vänder nu. Sammanfattningsvis kom jag fram till att
”det verkar som att en utrensning skett inom branschen sedan finanskrisen inleddes. Trots det står Sverige starkt och nu kan en vidare tillväxt ske. Företagen anpassar sig till omvärlden och dess nya krav på underhållning men den noterade delen verkar ha det tufft. Två bolag sticker dock ut som några som producerar kvalité, Starbreeze samt G5. Starbreeze är sannolikt den bästa investeringen av dessa två då värderingen pressats hårt på grund av en NE. Starbreeze är även det mest meriterande och största noterade spelbolaget i Sverige.”
Det kan nämnas som en parantes att G5 är ett spelbolag riktat mer mot casual gaming vars kurs bokstavligen exploderade 2010. G5 och Star är inte riktigt konkurrenter i nuläget men det kan ändras om Star ger sig in i casual gaming segmentet.
Kontenta/slutsats
Star har potential och är det största noterade spelbolaget i Sverige. De senaste spelsläppen har varit av god kvalité men har inte genererat några större vinster. Kursen är nu (vid nyemmisionen) mycket attraktiv då NE har pressat mot emissionskursen vilket var väntat. När triggers löser ut kommer aktien bokstavligen att explodera. Undertecknad räknar med en uppgång på mellan 300 -700 % förutsatt att Redlime lanseras av EA samt att ett nytt kontrakt tecknas. Uppgången kan till och med bli större om allt faller väl ut. De två scenarion som beskrivits tidigare är inte tagna ur luften.
Redlime lär snart utannonseras, Johan (VD) sa i augusti 2010 att det snart skulle ske. Sannolikt sker det till julen eller i januari. Förhandlingar angående nytt kontrakt är långt gångna. Sannolikt sker det i Q1 2011.
Det lär bli mycket härlig resa vi har framöver.

