Click
Chat
 
Du kan vedhæfte PDF, JPG, PNG, DOC(X), XLS(X) og TXT-filer. Klik på ikonet, vælg fil og vent til upload er færdig før du indsender eller uploader endnu en fil.
60
Vedhæft Send
DANMARKS STØRSTE INVESTORSITE MED DEBAT, CHAT OG NYHEDER

Agillic Analyse


78274 Unge Investorer 23/10 2019 16:08
4
Oversigt

Agillic blev børsnoteret på First North den 22 marts 2018. Den har desværre vidst sig at være en smule kedelig at være medejer af, da aktien er faldet fra deres tegningskurs på 38 DKK til nuværende 29 DKK (ved luk den 2/9).
Jeg vil forsøge at analysere aktien, og give alle den bedste mulige forudsætning for hvorvidt man har lyst til at investere i aktien eller ej.
Hvem er Agillic?
" Agillic Koncernen leverer Marketing Automation Software. Agillic Platformen leveres til en lang række større selskaber, såsom Matas A/S, SPORTMASTER A/S, Norgesgruppen ASA og Egmont Publishing A/S. Agillic Platformen hjælper marketingafdelinger med at kommunikere relevant og effektivt til deres kunder og interessenter. Platformen bliver leveret på en SaaS (Software as a Service) model, hvilket betyder, at Agillic Koncernens kunder får stillet softwaren til rådighed via internettet på servere, som ikke er fysisk placeret hos kunderne. Kunderne betaler et løbende abonnement for anvendelsen af Agillic Platformen. Selskabet fik i løbet af 2013 og 2014 en ny ejerkreds samt ny ledelse. Agillic Koncernen har siden den 31. december 2015 og frem til og med den 31. december 2017 oplevet en gennemsnitlig årlig vækst på mere end 60% i ARR.
Ledelsen vurderer, at Agillic Koncernen i dag har et unikt produkt i det nordiske marked inden for Marketing Automation Software. Det er Ledelsens skøn, at en betydelig del af de 97 mio. kr., der tidligere er tilført Selskabet i egenkapital, er anvendt til udviklingen af Agillic Platformen. Platformen har i en årrække fungeret som den centrale komponent i lang række meget store og sofistikerede marketingprogrammer i norden, for eksempel Club Matas, som i marts måned 2017 ifølge Matas årsrapport havde mere end 1,7 millioner medlemmer. Senest har Agillic Koncernen introduceret en række AI-Modeller, som Ledelsen vurderer, bliver en afgørende komponent for at kapitalisere på den forestående vækstbølge i markedet for marketingteknologi." Kommerciel beskrivelse af Agillic, som er fundet i deres virksomhedsbeskrivelse, som blev tilgængelig i forbindelse med deres børs notering på First North.
Agillic's produkt.
Deres produkt er opbygget af 4 lag, Agillic core, Customer Journeys, Omnichannel marketing og AI Engine. Jeg vil forsøge at beskrive dem en efter en.
Agillic core er som navnet antyder kernen for produktet. Det er en central personificerings maskine, som giver muligheden for at skabe og udføre en personlig kommunikation til kunderne (forbrugerne). Det er tilpasset mange forskellige systemer, så produktet kan bruges i stort set alle virksomheder, lige meget hvordan deres teknologiske økosystem er. Det kører over en skalerbar sky (cloud) teknologi, så produktet hele tiden vil agere i real tid, ligegyldigt hvor meget ekstra data der bliver produceret.
Customer Journeys er det som virksomheden der har købt produktet, selv kan udføre i platformen. Det tillader virksomhederne at personalisere deres hjemmesider og kommunikation udadrettet.
Omnichannel Marketing er der hvor du kommer ud til den rigtige forbruger på det rigtige tidspunkt, altså selve marketingsdelen af hele produktet. Det er muligt at tilføje flere kanaler på hen af vejen, når markedet det ændrer sig, uden at man skal til at lave en yderligere investering, da Agillics produkt ligger i Skyen (cloud) så har man adgang til det, hvis man ønsker at benytte det.
Ai Engine benytter "Front-Line data analytics" (Kunne ikke finde en dansk betegnelse) og matematiske modeller til at analysere og forudsige forbrugernes opførsel. Den Analyserer og forbedrer sig ved hver eneste interaktion, hvilket giver den muligheden for at forstå forbrugerne, og deres unikke sider. Det kan bringe markedsføringen ned på et personligt niveau.
De 3 første er det primære produkt i form af Omni-channel Marketing Platform, som bliver solgt i 3 forskellige kombinationer, alt efter hvilke behov virksomheden har. AI Engine er moduler der kan tilkøbes.
Så vidt jeg har kunne læse mig frem til er det vigtigste nøgletal for Saas virksomheder ARR, hvis du ligesom jeg ikke kendte begrebet er her et link https://www.investopedia.com/terms/a/arr.asp.
Agillic vækstede deres ARR med 51%, som kan lyde af meget, men de forgange år er deres ARR vokset med henholdsvis 69- og 60% (2016 og 2017). I beløb svarer væksten i 2018 til en vækst på 16.9 millioner kroner, som svarer til mere end deres samlede ARR i 2015, som var på 12.3 millioner kroner.
Hvis vi ser på hvad deres gennemsnitlige ARR per kunde er, så er den steget fra 0.5 i 2017 til 0.7 i 2018, det er en stigning på 34%, som ligger til grunde for meget af deres vækst.
Deres bruttoavance er på 76% i 2018, hvor den var på 75% i 2017, altså stort set identisk.
Prisen pr kunde Agillic for er steget fra 0.5 millioner kroner i 2017 til 0.9 millioner kroner i 2018, det er en stigning på 91%, grunden til dette er at der er blevet investeret, for at fremme væksten.
Nu når prisen pr kunde er steget, så er et interessant parameter også at se på hvor længe de skal beholde en kunde, førend de får overskud. Den periode lagde på 1.2 år i 2017, og er så steget til 1.7 år i 2018, som giver en stigning på 44%, som er forholdsvis lavt i forhold til den øgede pris for at erhverve kunderne.
Som menigmand er det svært at konkludere på hvor godt eller dårligt et produkt de har, især når man ikke har det store kendskab til omnichannel og AI generelt. Derfor vil jeg benytte mig af offentlige udtalelser omkring Agillics produkt. Desværre ligger der ikke det store tilgængeligt, og den eneste vurdering jeg var i stand til at finde var den nedenstående.
"Agillic blev kåret som vinder i kategorien bedste e-handelsværktøj, ved Foreningen for Dansk Internethandel's (FDIH) årlige prisuddeling E-Handelsprisen, for sin marketing automation platform som af juryen blev kaldt international klasse med enormt potentiale i både Danmark og resten af verden."
Ledelsen hos Agillic
CEO - Jesper Valentin Holm, overtog stillingen i 2015 fra Frederik Wiedermann. Jespers karriere startede for alvor da han tilbage i 2008 blev ansat hos Creuna som project manager, og senere som Area Manager. Han fik i 2010 en stilling i Valtech som værende Team Owner med ansvar for Valtech Danmarks sitecore-afdeling og senere hen som Business Director, Digital Marketing & Commerce. Jesper er også på The M list hos dansk markedsføring - mere kvalificeret person til et First North listet selskab finder man næppe.
CFO - Christian Tange. Christian har skrevet dette resume om sig selv på LinkedIn. "Strategisk og forretningsorienteret CFO og bestyrelsesmedlem med 20 års erfaring fra internationale vækstvirksomheder. Tror på den værdiskabende økonomifunktion, der sikre profitable strategier og forretningsplaner gennem levering af dybdegående strategiske finansielle analyser på tværs af organisationen. Erfaring med etablering og ledelse af internationale økonomifunktioner, optimering af komplekse processer på tværs af organisationen samt implementering af strategier. Bred erfaring med internationale M&A-transaktioner, kapitalrejsning i både børsnoterede og P/E-ejede virksomheder samt udvikling af deal-strukturer."
De resterende skal i være velkomne til at se på Agillics hjemmeside, det bliver en smule for langt hvis jeg skal skrive om dem alle sammen - https://www.agillic.com/about-us/our-staff/

Nu er jeg ikke nogen teknisk haj, men vil alligevel forsøge at belyse de ting jeg kigger efter.
RSI fortæller noget om hvor stor interesse der er i aktien, og kan indikere om aktien er overkøbt eller oversolgt, i det her tilfælde ligger RSI på 52, som ikke giver nogen klar indikation om aktien er overkøbt eller oversolgt. Derudover kigger jeg gerne på støttepunkter, for at finde opkøbsmuligheder. Her ser man en klar indikation omkring de 25, som ville være et punkt hvor jeg var interesseret i at købe aktien, hvis den altså ikke bliver presset derned på baggrund af store fundamentale ændringer.
Jeg kigger også på de glidende gennemsnit, for at finde ud af hvilken trend aktien er i, her er de sidste 20 dages glidende gennemsnit (29,18) højere end de sidste 50 dages glidende gennemsnit (28,35), som indikerer at vi er i en positiv trend, som helt teoretisk set er et godt tegn.
Hvis man kigger på hvor trenden så kan ske at stoppe, så kan man se at i 2019 har aktien haft svært ved at bryde kurs 30, og derfor er der lige pt (for mig at se) ikke den helt store upside i aktien, selvom der er en positiv trend, omvendt kan man være fortaler for at aktien har testet kurs 30 flere gange, og snart kan bryde den, og så vil der altså være en stor upside.

Disclaimer jeg har ikke selv aktier i Agillic, men kunne godt finde på at tilføje dem til porteføljen, inden for den nærmeste fremtid.




23/10 2019 17:39 Peterpe 378278



Wow en flot analyse



TRÅDOVERSIGT

78274 Agillic Analyse
23/10 16:08 Unge Investorer 4


78278 Wow en flot analyse..
23/10 17:39 Peterpe 3