Click
Chat
 
Du kan vedhæfte PDF, JPG, PNG, DOC(X), XLS(X) og TXT-filer. Klik på ikonet, vælg fil og vent til upload er færdig før du indsender eller uploader endnu en fil.
60
Vedhæft Send
DANMARKS STØRSTE INVESTORSITE MED DEBAT, CHAT OG NYHEDER

Gold Outlook 2020


81220 Helge Larsen/PI-redaktør 28/1 2020 19:15
1
Oversigt

Gold Outlook 2020
15 January, 2020

Sectors: Market insights, Supply, Gold production, Recycling, Demand, Jewellery, Investment, Technology, Central banks/official inst.

Risk appetite amid high uncertainty
As we look ahead, we expect that the interplay between market risk and economic growth will drive gold demand in 2020. In particular, we focus our attention to:

financial uncertainty and lower interest rates
weakening in global economic growth
gold price volatility.

In our new gold market outlook, we also explore the performance of gold implied by QaurumSM, our innovative valuation tool, across various hypothetical macroeconomic scenarios...

Læs mere:


https://www.gold.org/goldhub/research/outlook-2020?utm_source=twitter.com&utm_medium=cpc&utm_term=top-tickers&utm_content=data-point&utm_campaign=outlook-2020




30/1 2020 23:55 PMPirate2 181292



Som nogen måske kan gætte ud fra mit brugernavn her, har ædelmetaller (og specielt guld) en særlig plads i min portefølge.

Når lidt over 8% af min portefølge er investeret i guld er det ikke fordi jeg forventer at få en profit på denne investering. Guld giver jo ikke noget afkast, og prisen kan både stige og falde. Faktisk regner jeg med et negativt afkast over længere tid, da jeg betaler omkring 0,12 procent af værdien af mit guld hvert år for opbevaring og forsikring af det.

"Jamen det er da en helt tosset investering", vil mange nok sige. Derfor vil jeg gerne forklare de overvejelser jeg har gjort mig i denne forbindelse. Kort sagt kan man sige, at jeg ser guld mere som et værktøj til kapitalbevarelse end profit.

De fleste her kender nok rådet om, at man bør have en del af portefølgen i obligationer for at reducere sin risiko. Det er normalt et godt råd, men vi er ikke i en helt normal situation: Siden finanskrisen er pengemængden øget voldsomt. Det har medført pæne stigninger til såvel aktier som obligationer. Men der er en risiko for at den øgede pengemængde på sigt kan medføre inflation, og det vil give stigende renter, og dermed faldende kurser på obligationerne. Og markant højere renter vil også medføre fald i aktiemarkederne. Det er en korrelation jeg gerne vil undgå, og derfor har jeg (næsten) fravalgt obligationer i min portefølge.

I stedet for obligationer har jeg valgt guld til at reducere risikoen i min portefølge. Ligesom obligationer har guld en lettere negativ korrelation med aktiemarkederne. Det gør, at man ved at placere en del af portefølgen i guld kan reducere risikoen på samme måde som med obligationer. Så undgår man lidt risikoen for at både aktier og obligationer falder på samme tid.



31/1 2020 00:10 Nippon1976 181293



Hvis man følger cyclerne, så kan man sagtens lave penge på guld år efter år. Men det kræver at man køber og sælger og ikke bare ligger det hen



31/1 2020 01:01 PMPirate2 181297



Det gør jeg så ikke hvad guld angår. Jeg har ikke handlet et gram guld (bortset fra lidt mønter i min møntsamling, men det er noget andet) siden 2018. Spreads er for små, og kommission er for stor, hvis man (som jeg) ikke har milliarder at handle for.

Der er andre råvaremarkeder, hvor man kan tjene gode penge på aktiv handel. I et af de mere obskure (jeg siger ikke hvilket, da jeg ikke vil have mere konkurrence), har jeg siden jeg begyndte aktiv handel i 2015 lavet et årligt afkast på over 10 procent.



31/1 2020 21:39 PMPirate2 181324



Da det ikke fremgår klart af det jeg har skrevet her, vil jeg lige tilføje, at mine investeringer/handler i råvarer ikke sker via futures eller derivater, men direkte i spotmarkedet.

Der hvor jeg har tjent gode penge på råvarer er handelsomkostningerne - mildt sagt - tårnhøje. Det, sammen med negative cashflows p.g.a. omkostninger til opbevaring, skræmmer mange investorer fra at handle aktivt. Men det betyder at spreads er store, og derfor kan der være gode penge at tjene ved at placere limiterede ordrer.

Min strategi her er stort set uændret siden 2015, og ligner en marketmaker: Jeg spekulerer ikke i om prisen på råvaren går op eller ned, men har i stedet for hele tiden åbne købs- og salgs-ordrer i markedet. Og så venter jeg og tjener pengene på andre investorer der gerne vil købe eller sælge hurtigt. Her bruger jeg algoritmisk handel med en algoritme jeg selv har udviklet, så jeg ikke hele tiden skal bruge tid på at reagere på markedsudviklingen.



TRÅDOVERSIGT