Click
Chat
 
Du kan vedhæfte PDF, JPG, PNG, DOC(X), XLS(X) og TXT-filer. Klik på ikonet, vælg fil og vent til upload er færdig før du indsender eller uploader endnu en fil.
60
Vedhæft Send
DANMARKS STØRSTE INVESTORSITE MED DEBAT, CHAT OG NYHEDER

Facebook - En teknologi gigant på salg?


82220 Helge Larsen/PI-redaktør 28/2 2020 22:22
3
Oversigt

Analyse Facebook - En teknologi gigant på salg?

28. februar 2020 Martin Bruteig

"Dette er en fundamentalanalyse på teknologi giganten Facebook. Det vil også være den første selskapsanalysen jeg publiserer på bloggen. Selv om jeg eier aksjer i Facebook (FB) vil jeg gjøre mitt beste for å skrive et så balansert innlegg som mulig, men forvent ikke en presentasjon på en short-kandidat. Jeg håper også med dette innlegget å gi leserne en idé om hvordan jeg gjør en fundamental analyse.

Jeg er av en oppfatning av at de fleste FAANG+M (Facebook, Apple, Amazon, Netflix, Google og Microsoft) er relativt stivt priset, men Facebook er et unntak. Det er heller ikke rart med så mye støy og usikkerhet som preger nyhetsbildet. Facebook er primært et software selskap, men har i de siste årene begynt å investere i hardware (Oculus). Selskapet bygger plattformer som gjør det mulig å kommunisere for venner og familie via mobil, PC eller andre enheter. Facebook eier og drifter Facebook.com, Messenger.com, Instagram, WhatsApp, Workplace, og Oculus. På tvers av disse plattformene har Facebook 2.9 milliarder månedlige brukere, hvor 2.3 milliarder bruker en eller flere plattformer daglig. Majoriteten av Facebook sin inntjening stammer fra reklame, hvor de i realiteten konkurrerer i et duopol med Google.

Facebook er et av de mest fulgte selskapene i verden av analytikere og institusjoner. Er det derfor mulig at det kan oppstå feilprising? Helt klart, aksjekurser svinger mye og markedene er ikke alltid helt effisiente. Som illustrert av Figur 1". Læs hele analysen.....

https://aksjefokus.no/facebook-analyse/



TRÅDOVERSIGT