Click
Chat
 
Du kan vedhæfte PDF, JPG, PNG, DOC(X), XLS(X) og TXT-filer. Klik på ikonet, vælg fil og vent til upload er færdig før du indsender eller uploader endnu en fil.
60
Vedhæft Send
DANMARKS STØRSTE INVESTORSITE MED DEBAT, CHAT OG NYHEDER

Demant-topchef om exit fra gaming-markedet: Vi havde for lidt skala

23/10 09:59

Demants headset-selskab, Epos, valgte i slutningen af august at forlade gaming-markedet helt og i stedet fokusere på de professionelle kunder i Enterprise-segmentet.

Det er et træk, der vil medføre betydelige engangsomkostninger og berører et lavt tocifret antal medarbejdere.

Men på sigt skal det sikre en klart bedre balance i selskabet, der ifølge Demants topchef, Søren Nielsen, havde for lidt skala til for alvor at konkurrere i markedet, som også tæller blandt andet GN's Steelseries, schweiziske Logitech og en række andre aktører.

- Det er vores klare hypotese, at både gaming og Enterprise er sunde markeder at være i. Der er flere, der vil arbejde virtuelt i morgen, end der var i går, og der er flere, der vil game i morgen, end der var i går, siger Søren Nielsen i et interview med MarketWire, der blev lavet i forbindelse med sidste uges EUHA-messe i Nürnberg i den tyske delstat Bayern.

- Det er et skalaspørgsmål og også et prioriteringsspørgsmål for os. Vi har vurderet, at vi er bedre tjent med at fokusere 100 pct. på vores Enterprise-forretning. Når man ikke er større, må man vælge endnu klarere, fortsætter han.

I Demants præsentation i forbindelse med messen lød vurderingen fra topchefen, at hele headset-markedet kollektivt har været for optimistisk efter coronapandemien, og derfor er genrejsningen af vækstraterne trukket længere ud end oprindeligt forventet.

- Vi var kollektivt set for optimistiske om, hvor meget teknologi, der var behov for, når folk vendte tilbage til kontorerne, sagde Søren Nielsen i forbindelse med præsentationen.

SKAL NEDBRINGE OMKOSTNINGERNE OG SKABE KLARERE FOKUS

Og selv om stoppet også har betydet farvel til nogle af Demants medarbejdere og medfører engangsomkostninger i den trecifrede millionklasse, er det den rigtige vej at gå, lyder det fra Søren Nielsen.

Demant har derfor stoppet al udvikling af nye gaming-produkter med øjeblikkelig virkning.

- Men vi holder fast i at sælge de varer, vi har, og holder fast i at servicere vores kunder. Folk ved jo godt, at der ikke kommer en masse nye generationer af produkter, og så tager det en eller anden tid at få afviklet den eksisterende forretning, siger Søren Nielsen til MarketWire.

- De folk, der arbejdede med det, er enten blevet flyttet til andre aktiviteter eller er stoppet hos os. Der skulle jo komme besparelser ud af det. Det her er en øvelse, der skal nedbringe kapacitetsomkostningerne i virksomheden til et noget lavere niveau, end det har kørt på, fortsætter han.

.\\˙ MarketWire